vrijdag 9 december 2011

Expertbijeenkomst 4: Geestelijke stromingen

Geestelijke stromingen.
8 december 2011
1. Wat verwachtte je te leren in deze themabijeenkomst?
Ik verwachtte te leren hoe je het onderscheid tussen religie en cultuur kunt aangeven, is er geen religie zonder cultuur en geen cultuur zonder religie? Ook verwachtte ik dat het zou gaan over verschillende stromingen en religies.

2. Is deze verwachting uitgekomen?
Ja, deze verwachting is uitgekomen. We hebben het uitgebreid gehad over de vraag: is er geen religie zonder cultuur en geen cultuur zonder religie. We hadden het bijvoorbeeld ook over: is de mens er voor de wet of is de wet er voor de mens?! Interessante vragen dus. Verder zijn we ook dieper ingegaan op wat verschillende stromingen en religies waar voor mij soms nog wel nieuwe kennis tussen zat. Zo hadden we het over het Jodendom, Christendom en de Islam: welke kalenders en jaartellingen horen erbij? Welke godsdiensten zijn polytheïstisch en welke monotheïstisch etc.

3. Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen?
Wanneer je les geeft op een school met meerdere culturen is het natuurlijk heel belangrijk dat je van alles wel iets af weet. Daarvoor was dit college zeker heel nuttig. Ik zal me er wel nog meer in moeten verdiepen als ik op een school met meerdere culturen les zou gaan geven maar heb nu wel een beter beeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten