woensdag 14 december 2011

Kleur 4: Interculturele communicatie

Interculturele communicatie.
13 december 2o11

1. Wat verwachtte je te leren in deze themabijeenkomst?
Ik verwachtte door deze bijeenkomst te leren hoe je op een 'juiste' manier om kunt gaan met allochtone ouders. En: hoe kun je een goed intercultureel gesprek voeren en wat houdt dit eigenlijk in?

2. Is deze verwachting uitgekomen?


3. Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen?

Nationale inburgering test(2005).
Ik heb de inburgering test gedaan, hierbij had ik 5 fouten. Wat ik vreemd vind is dat je bij 6 fout een 6,1 hebt. Dit is best laag, als je je bedenkt dat er 36 vragen gesteld zijn, waarvan je er 30 goed hebt.
Ik vond dat het soms aparte vragen waren die zelfs voor iemand die 100% Nederlands is bijna niet te beantwoorden zijn.
Aan de andere kant vond ik er wel goede vragen tussen zitten waar de Nederlandse cultuur goed in naar voren komt.

Wat moeten allochtone ouders weten wanneer hun kind bij jou op school komt?
- Dat het goed en gebruikelijk is om te ontbijten voor school.
- Dat het belangrijk is om op tijd te komen en op tijd naar bed te gaan.
- Vieringen: welke en waarom worden deze gevierd op school?
- Zwemles is belangrijk!
- Jij als leerkracht moet genoeg weten over andere culturen/geloven, maar ouders moeten ook iets weten over de cultuur en het geloof op deze school.
- Identiteit van de school.
- Hoe gaan leerlingen om met de leerkracht: bijv. juf/meester zeggen, 'u' zeggen enz.
- Wie zijn de aanspreek punten op school? Bijvoorbeeld directeur, IB'er etc.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten