maandag 13 februari 2012

Toepassingskaart 9: Rekenen

Toepassingskaart 9 – Rekenen vanuit een ander perspectief.

A) Op de voorkant is een donker meisje te zien. Dit is overigens de enige foto die ik kan vinden maar er is dus wel een gekleurd iemand te zien.

Verder is er weinig over te zeggen. Één omdat het een kleutermethode is waarbij het veel klassikale lessen zijn(en ik dus naar de handleiding heb gekeken), maar twee omdat het niet een methode is speciaal voor stadsscholen.

Er zijn 9 lessen die gaan over tijd. De eerste gaat over flesjes, potjes en zakjes tijd. Hierbij gaat het niet over dagindeling of seizoensbeleving o.i.d. Daarna is er een les over de schaduwklok. Hierbij geldt hetzelfde. De derde les gaat over een ritme, dit gaat dus wel over de dagindeling: wat doen we zoal op een dag en hoe helpt de klok ons hierbij? De vierde les gaat over groeitijd. Vragen bij deze les gaan over bloemen in Nederland. Hoe kan het dat deze in NL groeien, hoe ontstaan ze etc. Kenmerk hierbij is natuurlijk wel Nederland al bloemenland zeg maar. Les vijf gaat over oei ik groei. Hier gaat het wel over verschillen tussen kinderen en hierbij kun je dus andere verschillen als huidskleur laten benoemen/aan bod laten komen. Les zes gaat over kleiner, groter, jonger, ouder etc. hier kun je niet zoveel mee(wat betreft multicultureel aanpassen). Ook les zeven en acht kun je hier niet op aanpassen. Les negen gaat over seizoenen, dus de seizoenen die wij hier hebben. Hierbij zou je rekening moeten houden met het feit dat dit voor sommige kinderen misschien niet zo logisch is als jij denkt.

Kerstfeest is het enige feest dat in de methode voorkomt. Deze les kun je bijvoorbeeld niet geven of je kunt hem aanpassen. Dit ligt er helemaal aan welke geloven etc er in je klas voorkomen.

B) …?... Dit is een beetje overbodig aangezien het geen stadsschool is. Wel passen we de lessen natuurlijk aan naar het taalbegrip van de kinderen op deze school. Omdat het klassikale lessen zijn pas je bijvoorbeeld je vraagstelling iets aan. Of je maakt het zoveel mogelijk visueel, dit is voor deze klas erg belangrijk! Een vraag als: hoe begin je een heel chique brief? Zou je dan stellen als: hoe begin je een hele mooie, nette brief? Maar dit is maar net wat je er zelf van wilt maken.

C) Ik heb geen specifieke rekenlessen gegeven bij de kleuters. Hierbij kan ik dus niks analyseren. Bovendien pak ik mijn lessen niet multicultureel aan, want ik loop geen stage op een stadsschool.

D) Ik heb een aantal rekenzwakke kinderen in de klas. Deels komt dit door hun leeftijd(één van hen moet bijvoorbeeld zelfs nog 4 wórden!

Één van hen kan bijvoorbeeld nog maar tot 3 tellen, hierna doet hij het door elkaar. Hij kent ook nog geen rangtelwoorden en vindt zwaar, licht, even zwaar erg moeilijk. Waarschijnlijk komt dit door zijn wat lage IQ.

Een ander is dus gewoon nog erg jong, de vraag is hierbij of ze echt rekenzwak is of dat dit met haar leeftijd te maken heeft.

Weer een ander kan ook nog maar tot 3 tellen en doet dit verder willekeurig. Zij raakt het bijvoorbeeld weer wel synchroon aan. Ook bij haar is het nog de vraag waar het in zit.

Tot slot nog een meisje die ook maar tot 4 komt met tellen. Hierbij is ook nog de vraag waar het in zit. Begrippen als veel/weinig, groot/klein, lang/kort kent zij wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen